Het klinkt heel logisch als ik het zo zeg, maar toevallig werd ik er afgelopen week ineens weer aan herinnert dat het niet altijd zo is. Iemand post op Facebook een bericht waarbij zij stelt dat ze haar domeinnaam en hosting wil verhuizen van bedrijf A naar bedrijf B. En ze moet daar bij bedrijf A 160 euro voor betalen, want dat staat zo in de Algemene Voorwaarden. Mag dat wel, vraag ze zich af.

De mensen reageren snel en uitspraken als “Nee, verhuizen mag niets kosten!”, “Je kan alles wel opnemen in de Algemene Voorwaarden, maar als het tegen de wet is mag het niet!” en “Nee joh, dat kan je zelf makkelijk in gang zetten en anders aanvechten bij het SIDN, dan worden ze geroyeerd!”. Klinkt allemaal goed, dus verhuizen is gratis, de algemene voorwaarden zullen wel illegaal zijn en het bedrijf zal geroyeerd worden door het SIDN (de stichting die alle Nederlandse domeinnamen registreert). Het klinkt mooi, maar zo werk het helaas niet altijd.

Het belangrijkste om te checken is dat jouw website op jouw naam staat. Dat kan je, in beperkte mate, zien bij de SIDN (www.sidn.nl). Daar staat genoteerd wie de eigenaar van de domeinnaam is, bij welk bedrijf hij gehost wordt en nog wat technische gegevens. En daar lag hier ook het probleem. Er zijn namelijk best veel bedrijven waar je voor een klein bedrag per jaar je website kan maken via hun eigen systeem. En meestal werkt dat best goed, maar dit was zo’n bedrijf waar het niet goed ging. Een normale webbouwer overlegt met zijn klant wat hij wil als hij een domeinnaam registreert. Want het kan goed zijn dat iemand niet weet dat hij een domeinnaam vastlegt, maar meestal (in 95% van de gevallen gok ik) registreert de webbouwer de domeinnaam op naam van de cliënt. En als jij de eigenaar van de website bent kan je hem ten alle tijden verhuizen en in bijna 100% van de gevallen kan je hem dan ook gratis verhuizen van bedrijf A naar bedrijf B. En de uitzonderingen zitten dan in bijvoorbeeld nog openstaande rekeningen of langlopende contracten.

In dit geval was het de domeinnaam niet geregistreerd op naam van de cliënt, maar op naam van de webbouwer. En ja, dat stond heel goed verborgen in de algemene voorwaarden: “Domeinnamen die door <bedrijfsnaam> op verzoek van opdrachtgever worden, tenzij specifiek anders vooraf afgesproken, geregistreerd op naam van de opdrachtnemer. De opdrachtgever heeft het gebruikersrecht om, zolang zij de website bij <bedrijfsnaam> onderbrengt, van deze naam gebruik te maken”. (In de voorwaarden staat het niet dik gedrukt, dus het is heel makkelijk om overheen te lezen.) En tsja, als het jouw domeinnaam niet is, dan kunnen ze gewoon een bedrag vragen voor overdracht en verhuizing. En dat is dus 160 euro bij dit bedrijf. En wat zij doen is volkomen legaal, alleen niet leuk.

Goede vraag, ik heb geen idee! Beetje raar antwoord voor een webbouwer, maar het ligt wel heel dicht bij de waarheid. Want een website is niet een standaardproduct als een blok kaas, anderzijds is het wel weer een standaardproduct als een huis. Kijk, een blok kaas is een blok kaas. Daar kan je nog kijken wat voor andere smaken je wilt, maar het is en blijft kaas. Diezelfde vergelijking gaat ook op over een huis, maar de hoeveelheid vrijheid bij het samenstellen van een nieuw huis is vele male groter dan die van een nieuw blok kaas. Dat klinkt hopelijk wel logischer.

Met diezelfde logica wil ik graag kijken, naar de vraag “Wat kost een website?”. Want eigenlijk zijn er volgens mij drie manieren om een website te bouwen. En aan iedere manier hangt een eigen prijskaartje. Ik probeer wel de termen simpele website en uitgebreide website te vermijden. Want vroeger was de hoeveelheid pagina’s heel bepalend, tegenwoordig is voornamelijk de achterliggende techniek van invloed op de prijs van een website.

  • CMS + Template
    Een CMS is een Content Management System en zorgt ervoor dat de techniek van de website in twee delen wordt opgedeeld. We kijken naar de inhoud van de website (teksten en foto’s) die je in het CMS-gedeelte plaatst. En we kijken naar de vormgeving van de website (lettertypes, plaats van de content, kleuren voor links, grafische vormgeving, etc.) die vastligt in een template. Door het gebruik van het CMS kan je ‘inloggen’ op je eigen site en heel makkelijk de inhoud aanpassen (teksten en foto’s) en met iets meer moeite kan je de vormgeving aanpassen.
    CMS’en zijn er vele smaken, maar de grote drie (Wordpress, Joomla en Drupal) zijn open source systemen die je gratis mag gebruiken. Voor die systemen zijn er ook veel gratis of ‘goedkope’ templates. Je betaalt je webbouwer eigenlijk voornamelijk voor de tijd die hij/zij bezig is om het CMS te installeren, in te richten en de template deels aan te passen (kleuren, indeling, etc.). Dat betekend dat dit vaak de goedkoopste oplossing is voor je website afhankelijk van de aanpassingen die je wilt laten doen. Maar dat betekend ook dat je moet zorgen dat het CMS en de componenten up-to-date blijven (zie eerdere blog over veiligheid).
  • Handgemaakt (statisch)
    Een handgemaakte statische website wil zeggen dat alle pagina’s 1 voor 1 gemaakt zijn en op je hosting geplaatst. Dat is een manier waarin je veel meer vrijheid hebt in de vormgeving omdat je niet binnen de restricties van een CMS of template hoeft te werken. Dus het geeft je veel meer ruimte in het ontwerp, maar het heeft twee grote nadelen. Ten eerste is het onderhoud van de inhoud niet makkelijk te doen, dat zal de webbouwer voor je moeten doen en ten tweede zal het, omdat het handwerk is, meer tijd kosten. Daar betaal je dan ook voor.
  • Handgemaakt (dynamisch)
    Een handgemaakte dynamische website waarbij de inhoud van de website uit een database komt. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als er veranderde inhoud op de site moet komen te staan (zie bijvoorbeeld de speeldata in cabagenda.nl). Dat betekend dat het technische gedeelte van de site moeilijker wordt. Er moet een maatgemaakte database opgezet worden, informatie in de database geplaatst worden (of ook dat moet deels geautomatiseerd worden) en er moet speciale code geschreven worden om de data uit de database op te halen en in de website te plaatsen. En apart daarvan moet er ook een vormgeving gemaakt worden. Dit zijn allemaal dingen die een CMS ook doet, maar nu moet het maatgemaakt worden dus is een CMS meestal niet meer behulpzaam. Je kunt je voorstellen dat dit voornamelijk heel veel werk kost, dus meestal is dit de meest dure optie.

Dus vandaar dat ik niet kan zeggen wat het kost om een website te maken. Het hangt af van de wensen van de opdrachtgever en voor mij is dat vaak de reden waarom ik graag eerst een gesprek heb met de opdrachtgever om in kaart te brengen wat de wensen zijn. En op basis daarvan kan ik dan een offerte maken. En om diezelfde reden wantrouw ik altijd als mensen op hun website kunnen zeggen: “Een website voor slechts X euro!”, want hoe kan je dat weten zonder dat de klant weet wat er kan?

De laatste weken begint het besef bij iedereen te komen. De nieuwe regels rondom de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) gaan intreden op 25 mei 2018. Eigenlijk geld de wet al sinds 2016, maar vanaf de 25ste mei gaat de Autoriteit Persoonsgegevens ook echt controleren en handhaven. En wat daarbij een angstig gegeven is dat ze fikse straffen kunnen en mogen uitdelen. Want het gaat over straffe bedragen van maximaal 20.000.000,- of 4% van de wereldwijde omzet. En dat geldt voor zowel grote bedrijven, MKB en voor ZZP’ers.

Het idee van de verordening is dat mensen weten wat er met hun gegevens bij jouw bedrijf gebeurd. En nu is de vraag natuurlijk “Maar hou ik dan gegevens bij?”. Jazeker, dat doe je zeker. Denk aan namen, adressen en e-mailadressen (voor nieuwsbrieven en facturen), misschien zelfs gevoelige informatie (bsn nummer bijvoorbeeld). Daarnaast gebruiken veel  sites cookies om bijvoorbeeld bezoeker gegevens te verzamelen zodat je inzicht krijgt daarin. Daar moet je bij het eerste bezoek om toestemming vragen (als je dat doet), en eigenlijk moet je de gebruiker ook de mogelijkheid krijgen om dat weer uit te zetten.

Binnen de verordening is het verplicht dat ieder bedrijf (dus ook iedere ZZP’er) een privacyverklaring opneemt op zijn website zodat de bezoeker en klant weet wat er gebeurd zijn/haar gegevens. Dat is best een spannende ontwikkeling, want veel mensen hebben zo’n privacyverklaring niet. Er moeten elf punten in benoemd worden (zoals contactgegevens, hoe je gegevens verwerk, bewaartermijnen, recht op inzage en aanpassing, etc) en daarnaast moet hij kort en goed leesbaar zijn. Het is echt een mooi staaltje proza wat ze bedacht hebben. Gelukkig zijn er online best wel wat goede tips te vinden over hoe je zo’n privacy statement maakt, zoals bijvoorbeeld op de site van Charlotte’s Law! Maar dan is het schrijven nog steeds erg moeilijk, dus waar ik heel blij van werd is de Privacyverklaring generator van VeiligInternetten.nl.

Dus heb je een website? Hou je gegevens bij over je klanten of bezoekers? Reken er dan gewoon op dat je zo’n privacy statement nodig hebt. Want zelfs de adressen die je bijhoudt om de facturen te versturen moet je verantwoorden. Dus doe jezelf een plezier en maak zo’n privacyverklaring. Het is niet makkelijk, maar het is verplicht en je kan jezelf stevig in de weg zitten als je het niet doet.

Ps. Er is nog meer wat de wet omvat zoals bijvoorbeeld dat ieder bedrijf verplicht een privacy officer moet hebben die je kan contacten, maar aangezien de meeste van mijn klanten ZZP’ers of kleine bedrijfjes zijn, gok ik dat de eigenaar ook gelijk de privacy officer is.

(image: Privacy by Nick Youngson CC BY-SA 3.0 Alpha Stock Images)

Ik mocht afgelopen oktober twee kavels aanbieden bij een veilig voor twee goede doelen: het restaureren van de Googhermolen en het bouwen van de Hospice Amanda. Twee mensen hebben gul geboden op de twee kavels en dat betekend dat ik binnenkort twee mooie portretten ga afleveren! Dat vind ik dan weer leuk om te doen. Lees hieronder de tekst van het persbericht van de Lions Club Alkemade:

Afgelopen week hebben we een online veiling georganiseerd om geld in te zamelen voor 2 lokale doelen. In verband met het 100 jarig bestaan van de internationale organisatie hebben wij ons dit jaar extra ingezet voor twee lokale doelen te weten de inrichting van de nog te bouwen Hospice Amanda en het herstel van de Googhermolen. Het hospice zal een functie gaan vervullen in de opvang en verzorging van mensen in de laatste fase van hun leven en wordt gebouwd in Nieuwe Wetering. Met het herstel van de Googhermolen is weer een cultureel erfgoed van 300 jaar oud in oude glorie hersteld.

2 zaterdagen hebben we op het Noordplein in Roelofarendsveen gestaan om mensen te enthousiasmeren een bod te doen op 1 van de te veilen items. "Dat zij dit prima gedaan hebben, zult u zo zien" aldus president Joost Wesselman woensdagavond in Restaurant Wagenaar. Hierna mochten dhr. Bos van de Rijnlandse Molenstichting en dr. Sleeuw van Stichting Hospice Amandi een gordijn, wat voor de beide cheques hing, verwijderden.
De online veiling en acties zoals de marathon, golftoernooi en wijn verkoop hebben ervoor gezorgd dat we 2 cheques van ieder €12.500,-- konden overhandigen. Een prachtig bedrag, waar beide stichtingen hele mooie dingen kunnen(en konden) doen.
We willen iedereen bedanken die een bijdrage heeft geleverd.