Boogschietclub De TulpHet is af en toe leuk om iets anders te doen. Iets wat verder van me af ligt en maar waar een cliënt blij van wordt. Zoals bijvoorbeeld het maken van een logo voor een Boogschietclub. Boogschietclub De Tulp kwamen zelf al met het idee voor het beeld: "Drie tulpen waar dan een pijl doorheen gaat". En als fotograaf is je eerste gedachte om zoiets te fotograferen, maar daar ben ik toch al snel op teruggekomen. Het is juist veel leuker om het zo speels mogelijk te maken en simpel om het snel reproduceerbaar te maken, dus ik heb ouderwets pen en papier erbij gepakt. Stap 1 was om het plaatje te maken zoals ik het in mijn hoofd had. Outlines met een minimale kleuring, eenvoudige lijnen en dan de kleuring ook maken in de kleuren van de gemeente Hillegom waar de vereniging gevestigd is. Dus zo is het beeld van de drie tulpen uit het hoofd vertaald in een simpel en herkenbaar beeld. En dat was leuk om te doen! En levert een blije cliënt op!

cyber securityEen uitspraak die ik regelmatig hoor. Vaak denken we bij de term hacken aan mensen die inbreken op een digitaal systeem en daar heel veel klantgegevens, bankgegevens, creditcardnummers of andere belangrijke gegevens stelen. Dus dan is het logisch als jij een kleine website hebt, wat het digitale uithangbord is van de jouw analoge bedrijf, dat je je veilig waant. Want daarop staan helemaal geen klantgegevens, bankgegevens en zeker geen creditcard nummers! Dus er is geen reden om in te breken in de website! Toch?

Ja, je hebt gelijk als het gaat om die gegevens. Maar toch is het niet helemaal waar, want als je weet in te breken op een website kan je de website overnemen. En meestal wil een hacker helemaal niets met jouw website, maar hij wil iets met de domeinruimte en de resources van de website. Want jouw website draait op een stukje van een computer die op heel het internet is aangesloten. Dag en nacht, 24 uur 7 dagen van de week. En op dat hele kleine stukje van die computer staat jouw website, maar er is daar nog meer te vinden:

  • Lege ruimte die nog niet gebruikt wordt. Op die lege ruimte is het misschien handig om een extra pagina te maken, die precies lijkt op de internet bankieren website van de Rabobank! Die krijgen jouw eigen bezoekers niet te zien, maar als je mensen naar een specifieke pagina verwijst, dan wel.
  • Toegang tot een mail server. De programma’s op of achter je website kunnen mail versturen via de lokale mailserver. Dus een hacker kan daar een programmatje zetten dat geautomatiseerd mailtjes verstuurd, duizenden per minuut. Bijvoorbeeld naar die namaak site van de Rabobank die er ook net is aangemaakt.
  • Bandbreedte. Als je veel bezoek hebt verbruik je veel bandbreedte, als je weinig hebt verbruik je weinig bandbreedte. Dus als je in korte tijd veel bezoekers naar je namaak site van de Rabobank wil hebben heb je dus, meestal kostbare, bandbreedte nodig. Dus als je dat op iemand anders zijn website doet hoef jij niets te betalen.
  • Anonimiteit. Iedere website is van iemand. Je kan op bijvoorbeeld voor Nederland op SIDN.nl terugvinden wie de eigenaar is van een .nl domein. Maar als er iemand inbreekt op jouw site en nare dingen doet (zoals phishing en spam) dan wordt hij er niet op aangesproken, want je weet niet wie dat is. Nee, jij wordt er in eerste instantie op aangesproken.
  • Toegang tot andere sites. Meestal draait jouw site niet alleen op die internetcomputer. Je deelt de ruimte samen met 100 tot 1000 andere sites. Dus als iemand jouw website weet te kraken, dan is er een kans dat hij misschien toegang weet te krijgen tot meerdere websites op diezelfde computer.

Is een hack van je website te voorkomen? Nee! Maar je kan wel de drempel zo hoog mogelijk maken. Dat doe je door na te denken over:

  • Een goed hosting bedrijf dat nadenkt over beveiliging
  • Regelmatig back-ups te maken
  • Te zorgen dat software up to date is
  • En te investeren in beveiligingssoftware voor op of achter je site.

En als je gehackt wordt goed uit te zoeken wat er nu gebeurd is.

Lekkende kraanIedereen kent de uitspraak wel dat de kraan lekt bij de loodgieter thuis. En dat is voor mij ook wel een beetje waar. Want in de afgelopen 2-3 jaar heb ik voor diverse bedrijven/artiesten websites gebouwd en onderhouden, maar mijn eigen website is in de tussentijd blijven liggen. Het is dan ook erg aanlokkelijk om daar even geen aandacht aan te besteden want “de klant gaat voor”. En dat is ook zeker waar, maar wat als die klant dan niet meer komt kijken op jouw site omdat die er verouderd uitziet, de content niet meer klopt en het niet duidelijk is of je überhaupt nog bestaat? Dat is natuurlijk niet de bedoeling!

Dus in de afgelopen weken ben ik maar eens aan het rommelen geweest met mijn spreekwoordelijke lekkende kraan. En aangezien ik al een tijdje met een fijn responsive template werkt voor een aantal klanten heb ik die nu maar eens doorgevoerd op mijn eigen site. Daardoor ging de gehele site op de schop en daarnaast moest de portfolio pagina eens flink op de schop! Want tegenwoordig moet een website toch echt responsive zijn. Responsive wil zeggen dat de website ‘meebeweegt’ afhankelijk van het apparaat waarop je hem bekijkt. Dus afbeeldingen schalen zodat hij op een mobieltje ook zichtbaar is, de content netjes onder elkaar zetten in plaats van naast elkaar en meer.

Werk de site nu helemaal naar mijn zin? Nee, natuurlijk niet! Want ook de loodgieter neemt geen genoegen met een kraan die niet meer lekt, maar waar hier en daar nog wel een plakker zit. Dus ik blijf nog wel even werken aan mijn site, maar voorlopig is het wel een kraantje waar ik naar durf te verwijzen.

Daarnaast heb ik al een tijdje niets gedaan aan mijn facebookpagina. Ook onterecht, omdat ik zeker weer bezig ben geweest met leuke projecten waar ik graag meer over vertel. Maar in de waan van de dag wil dat er nog weleens bij inschieten. Dus mijn volgende goede voornemen is om regelmatig blogs te schrijven over wat ik meemaak op mijn werk om een kijkje in de keuken te geven of iets meer te vertellen over de ontwikkelingen in het vakgebied. Weet ik dan alles? Nee, natuurlijk niet, daarom is het ook mijn kijkje op de ontwikkelingen.

En als ik nu weer eens een mooie foto maak, dan zorg ik ervoor dat ik hem niet alleen maar deel op een lokale facebookpagina, maar dat ik dat ik het ook hier deel. Dus welkom bij mijn goede voornemen!