Goede vraag, ik heb geen idee! Beetje raar antwoord voor een webbouwer, maar het ligt wel heel dicht bij de waarheid. Want een website is niet een standaardproduct als een blok kaas, anderzijds is het wel weer een standaardproduct als een huis. Kijk, een blok kaas is een blok kaas. Daar kan je nog kijken wat voor andere smaken je wilt, maar het is en blijft kaas. Diezelfde vergelijking gaat ook op over een huis, maar de hoeveelheid vrijheid bij het samenstellen van een nieuw huis is vele male groter dan die van een nieuw blok kaas. Dat klinkt hopelijk wel logischer.
Met diezelfde logica wil ik graag kijken, naar de vraag “Wat kost een website?”. Want eigenlijk zijn er volgens mij drie manieren om een website te bouwen. En aan iedere manier hangt een eigen prijskaartje. Ik probeer wel de termen simpele website en uitgebreide website te vermijden. Want vroeger was de hoeveelheid pagina’s heel bepalend, tegenwoordig is voornamelijk de achterliggende techniek van invloed op de prijs van een website.
- CMS + Template
Een CMS is een Content Management System en zorgt ervoor dat de techniek van de website in twee delen wordt opgedeeld. We kijken naar de inhoud van de website (teksten en foto’s) die je in het CMS-gedeelte plaatst. En we kijken naar de vormgeving van de website (lettertypes, plaats van de content, kleuren voor links, grafische vormgeving, etc.) die vastligt in een template. Door het gebruik van het CMS kan je ‘inloggen’ op je eigen site en heel makkelijk de inhoud aanpassen (teksten en foto’s) en met iets meer moeite kan je de vormgeving aanpassen.
CMS’en zijn er vele smaken, maar de grote drie (Wordpress, Joomla en Drupal) zijn open source systemen die je gratis mag gebruiken. Voor die systemen zijn er ook veel gratis of ‘goedkope’ templates. Je betaalt je webbouwer eigenlijk voornamelijk voor de tijd die hij/zij bezig is om het CMS te installeren, in te richten en de template deels aan te passen (kleuren, indeling, etc.). Dat betekend dat dit vaak de goedkoopste oplossing is voor je website afhankelijk van de aanpassingen die je wilt laten doen. Maar dat betekend ook dat je moet zorgen dat het CMS en de componenten up-to-date blijven (zie eerdere blog over veiligheid). - Handgemaakt (statisch)
Een handgemaakte statische website wil zeggen dat alle pagina’s 1 voor 1 gemaakt zijn en op je hosting geplaatst. Dat is een manier waarin je veel meer vrijheid hebt in de vormgeving omdat je niet binnen de restricties van een CMS of template hoeft te werken. Dus het geeft je veel meer ruimte in het ontwerp, maar het heeft twee grote nadelen. Ten eerste is het onderhoud van de inhoud niet makkelijk te doen, dat zal de webbouwer voor je moeten doen en ten tweede zal het, omdat het handwerk is, meer tijd kosten. Daar betaal je dan ook voor. - Handgemaakt (dynamisch)
Een handgemaakte dynamische website waarbij de inhoud van de website uit een database komt. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als er veranderde inhoud op de site moet komen te staan (zie bijvoorbeeld de speeldata in cabagenda.nl). Dat betekend dat het technische gedeelte van de site moeilijker wordt. Er moet een maatgemaakte database opgezet worden, informatie in de database geplaatst worden (of ook dat moet deels geautomatiseerd worden) en er moet speciale code geschreven worden om de data uit de database op te halen en in de website te plaatsen. En apart daarvan moet er ook een vormgeving gemaakt worden. Dit zijn allemaal dingen die een CMS ook doet, maar nu moet het maatgemaakt worden dus is een CMS meestal niet meer behulpzaam. Je kunt je voorstellen dat dit voornamelijk heel veel werk kost, dus meestal is dit de meest dure optie.
Dus vandaar dat ik niet kan zeggen wat het kost om een website te maken. Het hangt af van de wensen van de opdrachtgever en voor mij is dat vaak de reden waarom ik graag eerst een gesprek heb met de opdrachtgever om in kaart te brengen wat de wensen zijn. En op basis daarvan kan ik dan een offerte maken. En om diezelfde reden wantrouw ik altijd als mensen op hun website kunnen zeggen: “Een website voor slechts X euro!”, want hoe kan je dat weten zonder dat de klant weet wat er kan?