Toen ik jaren geleden mijn bedrijf startte heb ik al snel een boekhouder in de hand genomen. Want, hoewel ik ergens in het verleden ook een economische opleiding heb gedaan, is dat niet mijn forte merkte ik al snel. En een boekhouding doen voor een vereniging is geen probleem, maar bij mijn bedrijf (en zeker in de opstartfase) zag ik dat met de belastingen en BTW niet zitten. Het was makkelijk om alle facturen en bonnen ieder jaar te verzamelen en maar weg te brengen. Maar dit jaar heb ik het roer omgegooid.
Het ging goed met mijn boekhouder, ze werden een accountant en ze groeiden als een malle. Van nog geen 10 mensen door naar ruim 40 man en ik was inmiddels een kleine speler in hun klantenbestand geworden. Ruim 15 jaar heb ik dankbaar gebruik van ze gemaakt om mijn boekhouding te doen en daar heb ik geen dag spijt van gehad. Maar met een groeiend bedrijf kwam er bij mij ook een extra kostenplaatje bij. Want de dienstverlening werd door de tijd heen een stuk duurder en toen ik twee jaar geleden mijn factuur kreeg schrok ik toch wel even. Ik was lui geworden en zij deden alles voor mij. En met al dat werk en de controles daarop bracht een prijskaartje met zich mee.
Dus een mooi moment om eens stil te staan wat mijn keuzes waren en wat ik daaraan kan doen. Want ik mag niet klagen over mijn werk, maar de kosten begonnen bijna ¼ van mijn omzet weg te eten. Dus ik wilde hierop actie ondernemen. Bij het begin maar beginnen en ik zou niet alles meer wegbrengen, maar zoveel mogelijk zelf invoeren en de uiteindelijke controle wil ik nog uitbesteden. Veel pakketten bekeken en onderzocht wat de verschillende mogelijkheden zijn. En uiteindelijk uitgekomen bij MoneyMonk. Wat voor mij een hele fijne oplossing was omdat ik:
- In de dienstverlening zit (en geen voorraad bij hou)
- Voornamelijk uren doorbereken behorende bij projecten
- Maar een beperkte hoeveelheid periodieke facturen heb
- Facturen via pdf kan sturen naar mijn klanten (binnen MoneyMonk)
In de Moneymonk omgeving kan ik mijn zakelijke rekening inlezen, net als mijn Mollie account en daarmee krijg ik op dagelijkse basis een basisinzicht in mijn financiën en kan ik er gelijk boekstukken van maken. Bij de onboarding heb ik samen met een medewerker van Moneymonk kunnen kijken naar mijn boekhouding zoals ik die had ingericht en konden ze me snel wat tips geven over de aanpak. En doordat alles binnen de omgeving wordt afgehandeld kan mijn boekhouder inloggen en zelf ook kijken. Of ik kan exportfiles maken die voor hem gelijk inzichtelijk zijn en overzicht geven. Uiteindelijk heb ik nu meer controle en inzicht in mijn financiën gedurende het jaar en kan ik kort schakelen met mijn boekhouder. Wat heel fijn is en een stevige besparing oplevert in mijn kosten.
Wil je meer weten over Moneymonk, kijk dan hier. En gebruik je deze link dan krijg je het eerste jaar een mooie korting op de kosten. En ik hou er een mooie bol.com kaart aan over!