PJGDesign.nl
  • Bedrijf en tarieven
    • PJGDesign
    • Tarieven - Websites
    • Tarieven - Fotografie
  • Portfolio
  • Foto's bestellen
  • Blog
  • Renfoto

Nieuwe kans voor Rijn-Veenstreek ondernemers

Een mooi kans voor bedrijven tot 250 mensen in de gemeentes Alphen aan den Rijn, Nieuwkoop, Kaag en Braassem. Er is een nieuwe mogelijkheid om een stuk subsidie te krijgen bij je digitaliseringswensen voor je bedrijf. Digitalisering kan zijn dat je als onderneming de eerste stappen gaat zetten op het internet tot aan het inzetten van totale digitale disruptie strategieën. Hiervoor hebben ze aan aantal masterclasses georganiseerd die en digitaal en analoog die je kan volgen. En om de drempel te verlagen is er in samenwerking met de provincie een aantal vouchers die je kan aanvragen om een digitaliseringstap te maken.

En dat het fijne is dat de leveranciers ook uit deze gemeentes moeten komen. Daarbij kan PJGDesign.nl natuurlijk weer helpen, dus schroom niet mocht je vragen hebben, want ik dan denk ik graag mee. En wil je de masterclasses volgen en of de voucher aanvragen (dat kan vanaf 20 februari), kijk dan op https://boostyourdigitalbusiness.nl

De subsidie voorwaarden zijn dat het niet voor ZZP'ers is, je moet uit deze gemeentes komen, je leveranciers moet ook uit deze gemeentes komen (en als het niet anders kan uit Zuid Holland) en er is een 50% vergoeding op een bedrag van minimaal 2000 euro (1000 euro subsidie) tot 3000 euro (1500 euro subsidie). Alle voorwaarden staan te vinden bij de voucher pagina op de website hierboven :D

Bewandelde paden

Af en toe moet je even van de bewandelde paden af. Als bedrijf ben ik de afgelopen jaren steeds meer ‘ander werk’ gaan aanpakken, wat heel leuk was. Meer op de marketingcommunicatie kant, af en toe wat technisch beheer, maar ik merk dat ik steeds heel blij wordt van fotografie en het opzetten van digitale diensten. En zeker met de fotografiekant wil ik meer gaan doen.

Dus afgelopen najaar kwam ineens het idee in mij op om eens wat anders te fotograferen, sport bijvoorbeeld. Waarom? In theaterfotografie werk je vaak met lange sluitertijden, maar bij concerten moet je vaak snel ‘schieten’. Het wisselwerk tussen die zaken blijft mij trekken en ook bij sporten ga je snel schieten. Daarnaast wil ik de prestatie centraal stellen, net als bij een performance. Degene die de prestatie levert wil ik daarbij in het zonnetje zetten. Zo stond ik dus op 10 oktober op een mooi pad in de polder om foto’s te maken van heel veel mensen. Zoveel mensen dat ik even onderschat had hoeveel geheugen ik daarvoor mee moest nemen. Er zijn mooie foto’s uitgekomen waarin de kracht en de prestatie mooi te zien zijn. Vervolgens stond ik een maandje later bij de Zilveren Turfloop, in de stromende regen, ook ook weer foto's te maken van de doorzetters.

En ook dat ga ik het komend jaar weer proberen te doen, het mag met een zonnetje natuurlijk. En mocht je zelf denken dat er ergens een mooie kans voor mij is om met fotografie bezig te zijn in theater, studio of op een mooie andere locatie, laat het mij weten. Zin in! Voor de renfoto’s heb ik gelijk maar even Renfoto.nl opgezet, dat is wel zo makkelijk en hoef ik geen moeilijke URL’s naar de renners te schreeuwen als ze erom vragen!

Lekker quizzen op Sociale Media

Foto door PhotoMIX Company via PexelsZakelijk of privé, de meeste van ons zitten op sociale media voor de vrienden, bekenden, collega's en kattenplaatjes. Want dat is juist zo fijn aan sociale media, je kan lekker door je tijdlijn heen browsen, kijken wat iedereen doet, video's en filmpjes van je favoriete bekende Nederlanders of Hollywood artiesten volgen en af en toe lekker een kwisje invullen. Dat laatste begint het laatste jaar wel steeds gevaarlijker te worden. Het afgelopen jaar zijn we veelvuldig opgeschrikt door verschillend datalekken waarbij namen en e-mailadressen gelekt zijn, zo ook bij o.a. Facebook zelf. Daarbij zijn dan ook nog weer andere gegevens op straat komen te liggen zoals telefoonnummers of zoals het datalek bij de GGD misschien zelfs BSN-nummers. Al die informatie kan je als crimineel natuurlijk ergens voor gebruiken. "Maar dan kan een onschuldige quizz of herinnering op Facebook toch geen kwaad?" hoor ik je denken. En nee, op zich niet! Maar het hangt een beetje van de vraag af. Want ik zie steeds vaker vragen van openbare pagina's voorbijkomen die gaan over "Weet je nog hoe trots je was op je eerste auto? Wat was de jouwe?", "Voor het eerst je eigen geld verdient, bij welk bedrijf ben jij begonnen?" of "Het doet nog steeds pijn als je aan je allereerste huisdier denkt, wiens naam staat er in jouw hartje geschreven?". Het klinkt allemaal heel mooi, lief etc. Maar het zijn verkapte veiligheidsvragen die bij heel veel accounts worden gesteld. Heb jij een account bij eBay, bol, visa of buitenlandse banken, dan heb je een grote kans dat je daar een 'standaard' veiligheidsvraag hebt ingevuld of "je eerste auto", "je eerste werkgever" of "je eerste huisdier". En het mooie van die veiligheidsvragen is dat je die gaat stellen als je geen mail wil ontvangen.

Dus wat gebeurt er nu eigenlijk? Een internetcrimineel schrijft een stukje code en die gaat gewoon publieke pagina's af op facebook en die verzamelt alle reacties en groepeert die per naam. Want dat is wel zo makkelijk zoeken. Er komt een datalek bij een winkel en hij ziet dat jouw naam daarin staat gekoppeld met een telefoonnummer of e-mailadres en misschien een wachtwoord. Hij controleert de lijst van gelekte e-mailadressen van Facebook om te kijken of hij een vergelijking vindt. Mooi zo, je staat erin. Hij vindt je e-mail en gebruikt dat e-mailadres om in te loggen op eBay, maar dat lukt natuurlijk niet want jij bent wel zo slim geweest om voor webwinkel X een ander wachtwoord te gebruiken dan voor eBay. eBay geeft nu de keuze of je een nieuwe code wilt ontvangen op je e-mailadres of dat je de veiligheidsvragen wilt beantwoorden. Natuurlijk kiest hij voor optie 2, want anders kom je erachter dat iemand in je eBay-account zit. En vervolgens krijgt hij een aantal veiligheidsvragen voorgeschoteld. De naam van je partner, je eerste auto en je eerste huisdier. En dankzij de handige quizzen op facebook is hij binnen. En zit jij met de financiële schade.

En kijk helemaal uit met de lijstjes met vragen die je kan delen op je tijdlijn. De meeste hebben de berichten op hun tijdlijn op “Alleen voor vrienden” staan, maar ook je vrienden kunnen gehackt worden. En dan heb je alle veiligheidsvragen overzichtelijk op 1 lijstje staan. En misschien is het dan gewoon ook makkelijker om de sleutel van je voordeur altijd in de voordeur aan de buitenkant te laten zitten, want dit is vragen om problemen.

Wel of geen BTW

Het gebeurt iedereen natuurlijk wel eens. In een situatie met haast spreek je elkaar snel via de telefoon. Het probleem wordt uitgelegd, je vertelt wat jij kan betekenen in dit geval en je hebt het over de kosten van de werkzaamheden. De prijs die je noemt is excl btw, maar blijft dat hangen in het gesprek? Is het wel naar voren gekomen in het gesprek. Ik ging er in dit geval vanuit omdat de opdrachtgever ook een bedrijf was (eigenlijk werk ik alleen maar voor bedrijven) dus dan is het B2B en is exclusief BTW de standaard. Maar na het opsturen van de factuur viel die toch even tegen bij de opdrachtgever. En dat snap ik dan wel weer, het bedrag valt toch ineens 21% duurder uit dan gedacht. Dat is voor de opdrachtgever niet leuk, maar ook voor de eerste kennismaking met mijn bedrijf niet fijn om te horen. Dus de vraag is eigenlijk, moet je nu wel of geen prijsstelling met BTW op je site zetten.

Voor webwinkels zijn veel bronnen er heel stelling over. Als je aan particulieren levert dan moet je de prijs incl btw vermelden. Een particulier kan de BTW niet terugvorderen en derhalve moet je als verkoper ook duidelijk de prijs incl BTW communiceren. Als je alleen maar levert aan bedrijven (zoals organisaties als Sligro, Makro of Office Center) dan is het weer andersom, dan heb je het altijd over de prijs excl BTW. Een grijs gebied is als een bedrijf grotendeels levert aan bedrijven en af en toe aan particulieren, want ergens moet je dan wel aan de particulieren duidelijk maken dat het excl BTW is of aan de bedrijven dat het incl BTW is. Voor beide gevallen is dat verwarrend, want één van de twee groepen moet gaan rekenen.

Wat nu? Goede vraag, ik ben er nog niet uit. Ik heb nog eens goed naar mijn eigen site gekeken en ik heb inderdaad vermeld staan dat de prijzen excl BTW zijn en ik richt mij in mijn werkzaamheden ook op de B2B markt. Maar zeker met bijvoorbeeld de Kleine Ondernemers Regeling die sinds 2020 speelt is het een extra uitdaging. Dit zijn ondernemers die niet meer BTW plichtig zijn, maar het ook niet meer kunnen terugvorderen. Voor deze ondernemers is de incl prijs mogelijk veel interessanter dan de excl prijs. Volgens mij zijn we hier nog niet over uit, maar een aandachtpuntje is het zeker.

Meer artikelen...

  1. Boekhouding met MoneyMonk & Mollie
  2. Krakende wielen
  3. Wees zuinig op je domeinnaam
  4. Door de tijd heen veranderen…
Pagina 1 van 5
  • Start
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende
  • Einde

Prijzen zijn excl BTW indien anders aangegeven | info@pjgdesign.nl | Twitter | Flicker | Facebook

Contact | Privacy

Bootstrap is a front-end framework of Twitter, Inc. Code licensed under MIT License. Font Awesome font licensed under SIL OFL 1.1.